بازی کارتی کازینو آفریقایی چیست؟
ما در این مطلب برخی از انواع بازی کارتی کازینو آفریقایی را که در آفریقا بازی می شوند شرح می دهیم مقاله را با توضیح مفهومات عمومی این بازی و نحوه انجام آن شروع می کنیم.
ویژگی مشخص این بازی ها این است که کارت های اخذ شده روبه بالا نگه داشته می شوند همچنین یک کارت که بازی می شود نه تنها می تواند کارت هایی را از چیدمان مرکزی بگیرد بلکه می تواند کارت های بالای دسته کارت اخذ شده توسط رقیب را نیز بگیرند.
در این بازی های آفریقایی همه کارت ها از جمله کارت های تصویردار در صورت استفاده ارزش اخذ عددی دارند.
ما در اینجا نسخه های بازی کارتی کازینو که در سوازیلند سوتو و آفریقای جنوبی بازی می شوند را شرح می دهیم.
بازی کارتی کازینو آفریقایی نسخه ی سوازی (Swazi Casino)
این نسخه جالب بازی کازینو که در سوازیلند محبوب است روند ساختش با بازی کازینو انگلیسی آمریکایی متفاوت است بدین صورت که کارت های گرفته شده ی رو به بالا نگه داشته می شوند و کارت بالایی از انبوه کارت های گرفته شدهی شما می تواند توسط حریفان گرفته شود تا به بیلدهایشان ترکیب هایشان اضافه شود.
بازیکنان کارت ها و پخش کارت
کازینو سوازی Swazi Casino توسط ۲یا ۳ یا ۴ نفر با استفاده از یک بسته کارت استاندارد ۵۲ تایی بازی می شود وقتی چهار بازیکن در بازی وجود دارد بازیکنانی که روبروی هم می نشینند با یکدیگر هم تیمی هستند جهت انجام بازی خلاف جهت عقربه های ساعت است.
برای گرفتن کارت اخذ شده کارت های شماره ۲ تا ۱۰ دارای ارزشی برابر با شمارهی خود هستند سربازها ۱۱ بی بی ها ۱۲ شاه ها ۱۳ و آس ها ۱ یا ۱۴ حساب می شوند.
دیلر کارت ها را بر می زند و بازیکن سمت راست دیلر که اولین کسی است که بازی می کند چهار کارت را از وسط دسته جدا می کند کات کردن و آن ها را رو به بالا در مرکز منطقه بازی قرار می دهد تا چیدمان اولیه را تشکیل دهد.
و دسته کارت را سپس به دیلر بر می گرداند سپس دیلر تمام کارت ها را یکی یکی به بازیکنان می دهد دیلر اول به طور تصادفی انتخاب می شود پس از آن توزیع کارت پس از هر دست به بازیکن سمت راست منتقل می شود.
برخی از افراد قوانینی دارند که برخی از کات ها را مجاز نمی دانند مثلا اگر در ابتدا تعداد کارت های امتیازدهی زیادی در چیدمان وجود داشته باشد بازی خیلی جالب نمی شود همچنین در این حالت وقتی چهار بازیکن وجود دارند جفت بازیکنی که به عنوان هم تیمی اول بازی می کنند در پایان دچار یک ضرر بزرگ می شوند که با داشتن اولین فرصت برای اخذ کارت در ابتدای بازی متعادل می شود اما در صورت خیلی بزرگ بودن امتیاز کارت های کات شده مزیت انجام اولین حرکت کاهش می یابد.
انواع مختلفی وجود دارد اما پیشنهاد می شود که چیدمان اولیه شامل یکی از دو موارد زیر باشد:
کارت های با امتیاز ۳ یا بیشتر برای مثال کارت ۱۰ خشت و آس یا ۳ کارت تصویردار یا بیشتر
سپس چهار کارت باید دوباره در دسته ی کارت قرار گیرند که دوباره دیلر آن را بر می زند و عمل کات تکرار می شود.
نحوه انجام بازی کارتی کازینو آفریقایی
تمامی کارت های گرفته شده در یک پایل دسته کارت و در مقابل بازیکنی که آن ها را گرفته است رو به بالا نگه داشته می شوند در نسخه ی چهار نفره ی بازی هم تیمی ها مشترکاً با هم یک پایل دارند.
کارت های جدید که گرفته می شوند به بالای پایل اضافه می شوند وقتی چندین کارت را همزمان می گیرید می توانید کارت های گرفته شده را هر طور که دوست دارید مرتب کنید.
با این حال کارت گرفتن باید بالای شمع شما باشد شما به سایر بازیکنان نشان نمی دهید که کارت های گرفته شده را به چه ترتیبی در انبوه خود مرتب کرده اید هنگام بازی با شراکت ها می توانید کارت هایی را که می گیرید مرتب کنید یا اگر شریکتان مراقب انبوه ضبط تیمتان است می توانید کارت ها را به شریکتان بدهید تا در عوض آنها را مرتب کند.
در مرکز منطقه بازی چیدمانی از کارت های رو به بالا وجود دارد که برای گرفته شدن توسط بازیکنان در دسترس است.
در ابتدای بازی چهار تک کارت در چیدمان وجود دارد همانطور که بازی پیشرفت می کند می توان آن ها را گرفت یا کارت های تک بیشتری را می توان در آنجا بازی کرد.
همچنین این امکان وجود دارد که کارت های موجود در چیدمان با یکدیگر ترکیب شوند و ترکیب هایی با عنوان بیلد یا همان ترکیب را بسازند این بیلد ها انبوه یا پایلی از کارت ها هستند که با یک ارزش کلی مشخص که تا زمانی که اخذ شوند به عنوان یک واحد در نظر گرفته می شوند.
منظور از ترکیب یا همان بیلد چیست؟
دو نوع ترکیب یا همان وجود دارد:
یک بیلد تک single build پایلی از کارت ها است که ارزش آن ها برابر با مجموع مقادیر کارت های موجود در آن است برای مثال یک بیلد منفرد ۱۳ می تواند شامل یک ۶، یک ۵ و یک ۲ باشد.
یک بیلد افزوده augmented build شامل دو یا چند کارت تک یا مجموعه ای از کارت ها است که هر کدام به یک مقدار اضافه می شوند برای مثال یک بیلد افزوده ۱۲ می تواند از دوتا بی بی دوتا بی بی مجموع ارزششان ۱۲ می شود یا یک بی بی و یک ۵ و یک ۷ مجموع ۵ و ۷، ۱۲ می شود. یا ۶+۶ مجموع ۶ و ۶ ۱۲ می شود + ۸ + ۳ + آس یا دوتا بی بی + ۱۰+۲ + ۳+۳+۶ و …
هر بیلد یک صاحب دارد که مسئولیت اینکه در نهایت آن را اخذ کند دارد مگر اینکه ابتدا ارزش آن تغییر کند یا توسط بازیکن دیگری اخذ شود تک کارت ها در طرح بندی متعلق به هیچ کس خاصی نیستند.
نوبت بازی می چرخد نوبت شما می تواند شامل چندین عمل به هر ترتیبی باشد در یک نقطه از نوبت تان شما باید دقیقاً یک کارت از دست خود را بازی کنید.
اقدامات ممکن در نوبت هر بازیکن عبارتند از:
بازی کردن یک کارت از دست خود برای گرفتن یک یا چند کارت و یا یک بیلد از چیدمان.
برای تشکیل یک بیلد جدید برای خودتان؛
به قصد تغییر ارزش یک بیلد با استفاده از یک کارت از دست خود برای ایجاد یا اضافه کردن به یک بیلد افزوده برای دور انداختن دیسکارد یک کارت از دست خود به چیدمان.
اقدامات ۱، ۳ و ۵ شامل بازی یک کارت از دست شما است بنابراین تنها یکی از این اقدامات را می توان در طول نوبتتان انجام دهید.
اقدامات ۲ و ۴ می تواند شامل بازی یک کارت از دست شما باشد یا فقط با استفاده از کارت هایی که از قبل در حال بازی هستند انجام شوند.
تا زمانی که هیچ کارتی از دست شما درگیر نباشد می توانید به هر ترتیبی که می خواهید قبل یا بعد از بازی از دست خود اعمال ۲ و ۴ را انجام دهید.
اکنون هر نوع عمل به طور مفصل توضیح داده خواهد شد:
اخذ کارت یا در اصطلاح چو chow در بازی کارتی کازینو آفریقایی
اخذ کارت عکس فقط با بازی یک کارت از دست شما امکان پذیر است.
اگر کارتی را از دست خود بازی کنید که با یک کارت در چیدمان وسط مطابقت دارد آن کارت گرفته و اخذ می شود.
در صورتی که کارتی که بازی می کنید با مجموع چند تک کارت در چیدمان مطابقت داشته باشد آن مجموعه از کارت ها را اخذ می کنید.
اگر کارتی که بازی می کنید با ارزش یک بلید مطابقت داشته باشد آن بیلد را می گیرید مهم نیست مالک آن چه کسی باشد.
در صورتی که کارتی را بازی می کنید که با چندین کارت مجموعه یا بیلد جداگانه مطابقت دارد می توانید همه آن ها را بگیرید.
توجه داشته باشید که نمی توانید کارت ها را مستقیماً از بالای پایل کارت های اخذشده توسط حریف ضبط کنید اگرچه ممکن است بتوانید این کار را به طور غیر مستقیم با استفاده از آنها برای تقویت یک بیلد انجام دهید در ادامه این مورد را توضیح خواهیم داد.
همچنین شما فقط می توانید یک بیلد را تنها با تطبیق مقدار ارزش آن اخذ کنید.
مثال از اخذ کارت
به عنوان مثال فرض کنید در چیدمان وسط میز یک بیلد ۸ (۵+۳) یک بیلد ۶ (۴+۲) و یک تک ۶ وجود دارد اگر یک آس (۱۴) بازی کنید چیزی را نمی گیرد و اگر ۶ بازی کنید تک ۶ و بیلد ۶ را می گیرد.
زمانی که یک کارت گرفته شده را تحت یک اقدام از نوع ۱ یا ۵ بازی کنید گرفتن کارت جدید یا دور انداختن کارت اما همه کارت هایی را که حق گرفتن آن ها را دارید از چیدمان برندارید هر کدام از حریفان می توانند در صورت تمایل شما را مجبور کنند که تمام کارت هایی را که باید را بگیرید اگر حریفان فکر کنند که شما با رها کردن و برنداشتن برخی از کارت هایی که باید از داخل چیدمان اخذ می کردید مزیتی کسب خواهید کرد ممکن است این کار را انجام دهند.
از طرف دیگر اگر حریف فکر کند که شما با نگرفتن کارت هایی که می توانید اشتباه کرده اید ممکن است اجازه دهند بازی شما پابرجا بماند و این اصراری به انجام درست کار نکند.
منظور از دریفت کردن (drifting)
توجه داشته باشید که بازی با کارتی که می توانست گرفته شود قانونی است اما اگر به جای این کار از آن در یک بیلد یکی از اقدامات ۲، ۳ یا ۴ استفاده کنید به این دریفت کردن (drifting) می گویند اگر از کارت بازی خود به طور قانونی برای اقدامی از نوع ۲، ۳ یا ۴ استفاده می کنید حریفان حق ندارند شما را وادار کنند که بجای این کار آن را اخذ کنید.