بازی مدرسو چیست؟
مدرسو Madrasso یک بازی کارتی با ۴ بازیکن است بازیکنان تیم های دونفره را تشکیل می دهند و روبروی هم تیمی خود می نشینند هدف این بازی کسب ۷۷۷ امتیاز یا بیشتر در ۱۰ دست بازی یا بیشتر است.
Madrasso که بهعنوان Mandrasso یا Magrasso نیز شناخته می شود جزو محبوب ترین و گسترده ترین بازی کارتی در ونیز و مناطق اطراف آن است این بازی در طی ۵۰ سال گذشته جایگزین بازی قدیمی Scarabocion شده است.
آموزش بازی مدرسو
اولین پخش کننده ورق به صورت تصادفی انتخاب می شود و برای هر دست جدید این عنوان به فرد سمت راست منتقل می شود پخش کننده ورق کارتها را بر می زند و به هر بازیکن یک دسته کارت ۱۰تایی می دهد.
در دست اول سه کارت و سپس دو کارت به هر بازیکن داده می شود سپس در دست دیگر ۳ سپس ۲ کارت به هر بازیکن داده می شود همه بازیکنان باید ۱۰ کارت روبه پایین داشته باشند به جز فروشنده ای که ۹ کارت روبه پایین و ۱ کارت روبه بالا دارد.
کارت روبه روی پخش کننده کارت که روی میز قرار دارد خال را مشخص می کند این کارت جلوی پخش کننده ورق گذاشته می شود تا زمانی که آن را با یک حقه بازی کند بازیکن دارنده ۷ خال در صورت تمایل می تواند آنها را با کارت روبه رو پخش کننده تعویض کند این کار فقط در صورتی انجام می شود که کارت روبه بالا بالاتر از هفت باشد اما باید قبل از بازی اولین کارت خود این کار را انجام دهد.
ارزش کارتها
آس ۳ شاه اسب سرباز ۲,۴,۵,۶,۷
۱۱ امتیاز ۱۰ امتیاز ۴ امتیاز ۳ امتیاز ۲ امتیاز ۰ امتیاز
آموزش بازی مدرسو
بازیکن سمت راست دیلر پخش کننده کارت ها اولین تریک حقه را انجام می دهد هر تریک توسط بالاترین خال در آن برنده می شود یا اگر فاقد برنده باشد با بالاترین کارتی که بازی شده است برنده می شود برنده هر تریک در دست بعدی فرد شروع کننده حقه می شود.
خالها باید دنبال شود در هر تریک بازیکنان دیگر در صورت امکان باید کارت هایی را با همان خال بازی کنند بازیکنی که هیچ کارتی از خال در حال تریک ندارد آزاد است که هر کارتی را بازی کند.
برندگان آخرین ترفند ۱۰ امتیاز دریافت می کنند.
اگر بازیکنی قوانین بازی را با عدم توانایی بازی کردن با خال مدنظر بشکند بازی متوقف می شود و طرف مقابل ۱۳۰ امتیاز می گیرد.
روش برد در بازی
یک بازی Madrasso حداقل از ۱۰ دور تشکیل شده است هر دور بازی در ونیز battute نامیده می شود در پایان بازی دور هر تیم امتیازات را در ترفند هایی که به دست آورده است می شمارد و به برندگان آخرین ترفند ۱۰ امتیاز اضافه می شود امتیازهای کسب شده توسط دو تیم همیشه به ۱۳۰ می رسد لازم است یک تیم آنچه را که به ثمر رسانده است بنویسد یک تیم امتیازات خود را برای هر دور از بازی در یک ستون می نویسد.
اگر پس از ۱۰ دور بازی یک تیم در مجموع ۷۷۷ امتیاز یا بیشتر به دست آورد آن تیم برنده می شود امتیاز تیمی که امتیاز را حفظ نکرده است با کم کردن مجموع امتیازات تیم از ۱۳۰۰ محاسبه می شود از آنجاییکه مجموع امتیازهای موجود در ۱۰ معامله ۱۳۰۰ است غیرممکن است که هر دو تا ۷۷۷ امتیاز داشته باشند اگر امتیاز هیچ کدام از تیمها در ۱۰ دور به ۷۷۷ نرسیده است دست های بیشتری بازی می شود تا زمانی که یک تیم به ۷۷۷ برسد یا تا زمانی که کسی si chiama fuori اعلام کند که آنها از بازی خارج هستند
اعلام رسیدن به امتیاز ۷۷۷ فقط توسط بازیکنی می تواند گفته شود که به تازگی یک تریک را برنده شده است بازی بلافاصله متوقف می شود و امتیازات کسب شده در تریک هایی که تا کنون توسط تیم گرفته شده است شمرده می شود اگر تیمی که اعلام کرده ۷۷۷ امتیاز یا بیشتر داشته باشد برنده می شود اگر این امتیاز را نداشته باشد تیم دیگر برنده می شود اگر در پایان بازی مشخص شود که هر دو تیم بیش از ۷۷۷ دارند اما هیچکس اعلام نکرده است تیمی که امتیازش مجموع بالاتری دارد برنده می شود.
همچنین ممکن است با انجام هر ۱۰ تریک در یک دور بازی برنده شوید به این کار cappotto می گویند تیمی که این کار را انجام دهد بلافاصله کل بازی را برنده می شود Cappotto تا زمانی که ۱۰ دست بازی نشده است مجاز به اعلام نیستید حتی اگر بعد از ۸ یا ۹ دور بیش از ۷۷۷ امتیاز داشته باشید ممکن است طرف مقابل با ایجاد کاپوتو در یکی از معاملات باقیمانده برنده شود.
تکنیکها و نکات بازی مدرسو
تکنیک های بازی مدرسو کاملاً پیچیده است و تا حدودی یادآور بازی بریج Bridge است برای اینکه بتوانید توزیع احتمالی کارت های باقیمانده را پیش بینی کنید لازم است روند بازی و اینکه کدام کارت ها قبلاً بازی شده اند را به خاطر بسپارید.
اگر کارت ها و خال ها به طور مساوی توزیع شوند استراتژی حول تلاش برای برنده شدن آخرین تریک با امتیاز ۱۰ آن متمرکز می شود یکی دیگر از تمرکز استراتژیک هر دست بازی خال ها است باید به درستی قضاوت کرد که چه زمانی بازی خال درست است و چه زمانی بهتر است آنها را برای سرکوب خال های دیگر ذخیره کنیم.