مفهوم تیلت در بازی پوکر
اصطلاح تیلت در پوکر زمانی به کار می رود که بازیکن حالتی عصبانی یا از کوره در رفته از خود نشان دهد. به صورت کلی تیلت نتیجه یک بدشانسی و یا باخت یک پات سنگین است. همچنین می تواند بر اثر چند مسئله دیگر، مثل باخت دست های پیاپی یا اذیت شدن توسط بازیکنان دیگر به وجود بیاید.
کلمه تیلت از بازی پینبال گرفته شده است. پینبال هم بازی است که شما باید توپی را با استفاده از دستگاه پرتاب کنید تا درون حفره های تعبیه شده قرار بگیرد و همچنین باید از خارج شدن توپ از بین دسته ها جلوگیری می کردید و سعی می کردید امتیاز بیشتری کسب کنید.
در این بازی وقتی کلمه تیلت روی دستگاه نشان داده میشد به این معنی بود که شما گیم اور شدید و باید برای بازی مجدد دوباره پولی را پرداخت می کردید.
در بازی پوکر وقتی شما ضعیف و غیرمنطقی بازی می کنید که دست قوی تان به دست ضعیف حریف می بازد و کارت های کمی که او می خواهد منجر به باخت شما می شود. در این شرایط شما نامتعادل و سرگردان و اصطلاحا تیلت می شوید.
عوامل تیلت شدن در بازی
تیلت وقتی که بد بازی می کنید چون بازی بهتری بلد نیستید به وجود نمی آید. دلیلش این است که اگر شما در بازی اشتباهی انجام دادید و یا شرایط را اشتباه برداشت کردید این موضوع نیز تیلت به حساب نمی آید. بسیاری از پوکرباز های حرفه ای ممکن است با این موضوع مخالف باشند اما وقتی شما به دلیل خستگی یا بازی بیش از حد هوش و تمرکز خود را روی بازی از دست داده اید معنی تیلت شدن نمی دهد. مگر هنگامی که میدانید که بیش از حد خسته هستید و خود را در معرض خطر قرار می دهید، در این زمان است که شما تیلت شده اید.
وقتی که احساساتتان را در بازی دخیل می کنید و از استراتژی هایی که می دانید اشتباه است استفاده می کنید، ضعیف بازی می کنید و تیلت هستید.
به چه علت تیلت می شویم؟
دلایل زیادی می تواند باعث تیلت شدن یک بازیکن شود. در بازیکن های مختلف متفاوت است. اصلی ترین مقصر این اتفاق یک باخت بسیار بد است، اما عوامل دیگری مثل بدشانسی، بحث با بازیکنان دیگر و نخوردن کارت هایتان به صورت طولانی نیز منجر به این اتفاق می شوند.
فاکتورهای دیگری مثل داروها، الکل، نداشتن تغذیه یا خواب مناسب، مشکلات خانوداگی نیز موثر هستند و بازیکن را برای تیلت شدن روی میز آسیب پذیر می کنند. در ادامه به بررسی عوامل تیلت و نحوه شناخت آن ها به صورت دقیقتر می پردازیم.
دانش کافی در پوکر
شما باید از همه اتفاقات در بازی آگاه باشید. تا وقتی که شما درک نکنید چه اتفاقی برای شما در بازی می افتد توانایی غلبه بر آن را نخواهید داشت. هر زمان که دریافتید تصمیم خود را در بازی از روی احساسات می گیرید و اگر احساساتتان در بازی دخیل نبود آن کار را انجام نمی دادید، تیلت هستید.
وقتی در ریور تصمیم به کال سختی می گیرید، فقط برای اینکه از حریف متنفرید و فکر می کنید سعی در دزدیدن پات دارد، تیلت شده اید. اگر بخاطر بی صبری با دست متوسط خود شخصی را ری ریز می کنید، فقط برای اینکه سعی دارید سریع تر پات بزرگی ببرید، تیلت هستید. اگر دستی که می دانید ارزش ریز دادن دارد را فقط به خاطر اینکه می ترسید روی چیپ های خود ریسک کنید، چک می دهید تیلت شده اید.
مدت زمان تیلت شدن
تیلت می تواند در یک دست اتفاق بیافتد و یا حتی بیشتر از چند ماه طول بکشد. اما به صورت کلی مدت زمان آن از زمان شروعش تا هنگامی که از بازی خارج می شوید است، به این دلیل که یا احساساتتان به حالت عادی برمی گردد یا پول و چیپتان تمام می شود.
حرفه ای ها هم تیلت می شوند
هر بازیکنی تیلت می شود. هیچ بازیکنی از تیلت شدن در امان نیست. بهترین بازیکنان پوکر اغلب تیلت نمی شوند، یا آن را کنترل می کنند. به این دلیل که پس از کسب تجربه های زیاد در طول بازی هایشان در برابر تیلت شدن مقاوم شده اند و تاثیرات شانس روی بازی را تجربه کرده اند. رسیدن به این درجه از مقاومت در برابر تیلت باید هدف هر بازیکن پوکری باشد.
نوع بازی و تیلت شدن
بعضی بازیکنان نسبت به دیگران در برابر آن آسیب پذیرتر هستند. البته بازی هایی که نیاز به عکس العمل سریعتری دارند و میزهای سنگین شرایط راحت تری را برای تیلت شدن به وجود می آورند و عوامل تیلت در آن ها قوی تر عمل می کند.
عواقب تیلت شدن
تیلت شدن ضعف جدی ای در نحوه بازی شخص به وجود می آورد. هر زمان که تیلت میشوید تصمیمات ضعیفی می گیرید و به درستی بازی نمی کنید. اگر دچار تیلت خفیف و کوتاهی شوید احتمالا بتوانید بدون خسارت از بازی خارج شوید.
اما تیلت های طولانی تر هرچه بدتر و سختتر باشند باعث می شود که شما مقدار بیشتری از پول خود را ببازید. اگر تیلت شدن بسیار شدید باشد شما تمام چیپ روی میز خود را می بازید، و حتی ممکن است دوباره خرید کنید و باز هم روند باخت را ادامه دهید.
برای اکثر بازیکنان پوکر معمولا در این شرایط ترک کردن بازی برای چند دقیقه یا حتی چند روز کافی است تا به حالت روانی و سبک بازی خود بازگردند. اما برای عده دیگری که به وفور تیلت می شوند، به این دلیل که نمی دانند مشکلشان چیست احساساتشان به بازی های بعدی و بعدتر انتقال می یابد و از آن خارج نمی شوند. و برای این بازیکنان تیلت شدن باعث از دست رفتن کل سرمایه آ نها می شود.
تیلت Berserker سریع و عصبانی
فرم اصلی تیلت شدن، یک ورژن از پوکر فاجعه آمیز است. شناختن این نوع تیلت بسیار آسان و غلبه روی آن بسیار سخت است. تیلت برسرکر با سبک بازی لوز اگرسیو همراه است. بازیکن از کوره در رفته و عصبانی از باختش است و به شدت سعی دارد با استفاده از شرط بندی و ریز دادن آن را جبران کند.
به عبارتی هر دستی که می گیرد از نظر او شرایط بازی کردن را دارد و با آن اورپلی می کند و یا کالهای نامعقول انجام می دهد و بلوف های بی منطق می زند.
مثل هر تیلت شدن دیگری، برسرکر نیز باعث ضررهای جبران ناپذیر اقتصادی به شما می شود. تا زمانی که بازیکن به حالت عادی اش باز نگردد و یا به صورت شانسی دستی را برنده نشود هر دو مورد معمولا اتفاق نمی افتد او قبل از این که میز را ترک کند کمکم به سمت باختن تمام چیپ ها و پول هایش می رود.
تمام فرم های تیلت در درجات و شدت های مختلف پدیدار می شود و زمان آن نیز متغییر است، اما در مورد برسرکر این موضوع صدق نمی کند. نتیجه نهایی برای این بازیکن معمولا این است که پس از باخت بانکرول او به شدت صدمه می بیند و اعتماد به نفس خود را از دست می دهد سپس با ناراحتی میز را ترک می کند.
تیلتLily-Livered ترس فراوان
به اندازه تیلت برسرکر واضح و آشکار نیست، بلکه دقیقا نقطه مقابل آن است. تایت پسیو بودن در حقیقت نوع مخفی از تیلت شدن است، این بازیکن سعی دارد از دید دیگران و ضربه خوردن محفوظ بماند. بیشتر اوقات آن ها حتی نمی دانند که در واقع تیلت هستند. و چیزی که تیلت لیلی لیورد را خطرناک می کند همین شناخته نشدن اش است.
این بازیکنان همیشه به دنبال دلیلی برای فولد دادن می گردند و در مقابل هر دلیلی برای شرط بندی یا ریز دادن مقاومت می کنند. بخاطر اینکه این تیلت نقطه مقابل برسرکر است، دلایل به وجود آمدنش نیز تقریبا با آن مشابه بوده و به دلیل یک باخت بد یا باخت های مداوم و طولانی مدت به وجود می آید.
اما در این حالت بازیکن عصبانیتی از خود نشان نمی دهد و تلاشی برای برگرداندن پولی که باخته نمی کند، بلکه ترس از این را خواهد داشت که پول بیشتری از دست ندهد. با این حال او همچنان از بازی خارج نمی شود و به جای آن مثل یک فرد ناشی به بازی ادامه می دهد.
در این نوع بازیکن بعد از تیلت شدن در کوتاه مدت پول زیادی نمی بازد. مشکلی که به وجود می آورد در درازمدت است، به این دلیل که او تمام پات هایی که می توانست برنده شود و باید برنده می شد را ریز نداده است. در تلاش برای کم کردن باخت هایش، بازیکن تیلت شده بردهایش نیز به حداقل می رسد.
تیلت برنده
در حالی که شاید بی معنی برسد، اما این نوع تیلت شدن نیز برای بازیکنی که حس می کند همه دست ها را می برد مشکلات جدی به وجود می آورد. احساسات قوی ای که پس از برد در بازیکن شکل می گیرد باعث تغییر سبک بازی او و باختش می شود. تیلت برنده می تواند بازی شما را به یک یا دو حالت تغییر دهد.
در حالت اول بازیکن به دلیل بردهایی که داشته احساس شکست ناپذیری می کند و بازی او لوز اگرسیو می شود. با مقدار زیادی از چیپ که به تازگی به دست آورده روبرو می شود و خودش را متقاعد می کند که کار اشتباهی انجام نمی دهد. با دست هایش اورپلی می کند و برای دست های ضعیفش پول زیادی می دهد و در مسیر باخت قرار می گیرد. در بهترین حالت او بخش کوچکی از بردهایش را از دست می دهد. در بدترین حالت نیز باختهایش او را عصبانی میکند و او را به سمت تیلت برسرکر میکشاند.
تیلت برنده همچنین زمانی اتفاق میافتد که بازیکن به چیپهایش وابستگی بالایی پیدا میکند و نمیتواند با فکر باخت آنها روبرو شود. او تصمیم میگیرد روی چیپهایش بخوابد و تلاش میکند با استفاده از یک بازی تایت و ضعیف از چیپهایش مراقبت کند.
تیلت بیحوصلگی
یک مرحله پایینتر از تیلت برسرکر است و بر اثر ناامیدی بازیکن از این که کارتهایش برای مدت زیادی نمیخورد اتفاق میافتد. نتیجه: بازی لوز او سعی میکند روند بازی را سریعتر سازد و کاری کند که یک «اتفاق» رخ دهد. بازیکن کالهای بیمنطقی میکند که به صورت نرمال آنها را انجام نمیداده است، دلیل این کارش فقط این است که او از ریختن کارتهایش خسته شده است.
این اتفاق بیشتر در بازیهای لایو میافتد، جایی که بازیکن فقط محدود به این است که در یک میز بازی کند. اما در بازیهای آنلاین نیز شاهد این موضوع هستیم. حتی اگر در چند میز نشسته باشید و در همه آنها کارتهای متوسطی به شما داده شود که روی فلاپ اتفاقی برایشان نمیافتد، شرایط برای تیلت بیحوصلگی به وجود میآید.
نکته که تیلت بر اثر بیحوصلگی در مقایسه با تیلتهای دیگر میتواند برای شما بیضرر باشد باعث فریب خوردنتان خواهد شد. هیچ چیز بدون ضرری در تیلت شدن وجود ندارد. اگر تنها یک بار لوز و بیمنطق کال کنید و باخت سنگینی بدهید راه شما به سمت تیلت برسرکر باز خواهد شد.
تیلت برای اثبات کردن
حالتی مخفی از تیلت برسرکر است، زمانی اتفاق میافتد که بازیکن احساس خصومت نسبت به حریفش پیدا میکند، که معمولا بر اثر بحث و جدل یا یک باخت خجالتآور به وجود میآید. مشابه با تیلت برسرکر بازیکن به سمت بازی لوز-اگرسیو پیش میرود و غیرمنطقی بازی میکند، بلوفهای نامعقول میزند و هدفش به سخره گرفتن حریفش است. تمام این اتفاقات به تنهایی زمینه را برای ایجاد فاجعه فراهم میکنند.
بازیکن تحت این تیلت اقدام به تغییر دادن سبک بازی خود به شکلهای متفاوت میکند و دست به اجرای نمایشهای مختلف در بازی خود میزند تا به بازیکنان دیگر نشان دهد که چه بازیکن پوکر فوقالعادهای است. اگر خوششانس باشد تغییرات بازیش باعث مقدار کمی باخت در او میشود، در غیر این صورت او کل استکش را خواهد باخت.
تیلت دلسردی
این نوع تیلت هنگامی اتفاق میافتد که بازیکن از چیزی که مایک کارو به آن «آستانه بدبختی» میگوید، عبور میکند. وقتی باختهای مداوم برای یک بازیکن به صورت طولانیمدت اتفاق میافتد، او اعتقاد پیدا میکند که دیگر توانایی برد ندارد و حس میکند به هر روش منطقی که بازی کند خواهد باخت. دلش به حال خودش میسوزد و تمام دستهایش رو فولد میدهد و هیچ تلاشی برا اینکه خوب بازی کند ندارد.
دیگر برای برد هم تلاشی نمیکند. او تسلیم شده است. البته که میتواند بازی را ترک کند اما یکی از علائم اصلی بازیکن تیلت شده این است که او نسبت به ترک بازی سماجت میکند. به جای این کار در بازی میماند و با بازی لوز-اگرسیو باقیمانده پولش را دور میریزد، البته او بیشتر لوز بازی میکند و توانایی لازم برای تهاجمی بازی کردن را نخواهد داشت.
جمعبندی
شما میتوانید باهوشترین بازیکن جهان باشید، تمام استراتژیهای بازی را بدانید، به شکلی بینظیر حریفهایتان را بخوانید، آدزهای پیچیده را در لحظه محاسبه کنید، اما تمام این مهارتها هنگامی که تیلت شدهاید برایتان سودی نخواهد داشت. پوکر بازی است که پول و ذهنتان در آن روی یک خط حرکت میکنند. اگر مسئلهای خون شما را به جوش بیاورد شما قربانی تیلت میشوید. اگر نتوانید تیلت شدن خود را کنترل کنید غیرممکن است بتوانید در درازمدت برنده باشید، همچنین اگر از آن آگاه نباشید نمیتوانید کنترلش کنید.
شما باید بدانید چه وقتهایی این اتفاق برایتان میافتد، زمانی که شما تصمیمات پوکر را از روی احساسات، عصبانیت، ترس، بیحوصلگی و غیره میگیرید مشخصا تیلت شدهاید. داشتن یک دوست، مربی و یا شخصی که نظارهگر بازیتان هست در این مواقع میتواند بسیار مفید باشد و با هشدار دادن به شما از این اتفاقات جلوگیری کند. اما در هر صورت این اتفاق برایتان خواهد افتاد.